Παρασκευή, 15 Ιουνίου 2012

Οι ¨Ντελάληδες του 8ου¨ σας εύχονται Καλό Καλοκαίρι!!!



Ευχόμαστε σε όλους τους μαθητές, γονείς και δασκάλους 


Καλό Καλοκαίρι!!!

Θα είμαστε μαζί σας πάλι το Σεπτέμβριο.


Αν και δεν βάζουμε στην εφημερίδα μας βίντεο, σήμερα θα κάνουμε μια εξαίρεση... Ο κ. Τάσος της Πληροφορικής βρήκε για μας ένα βίντεο για το κλείσιμο της σχολικής χρονιάς. 

Απολαύστε το...




Ο ήλιος ο ζεστός
δίνει τούτο δω το φως
και μας προσκαλεί στην παραλία
με τα πολλά τα πλοία
Ανθούλα Κ. (Ε1΄)


¨Οι Ντελάληδες του 8ου¨ 

ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΩΝΤΑΣ ΤΟΥΣ " ΝΤΕΛΑΛΗΔΕΣ"

Εμείς οι μαθητές και οι μαθήτριες του Στ΄3 φτάνοντας στο τέλος του ταξιδιού μας στο δημοτικό σχολείο,θέλουμε να αποχαιρετήσουμε τους αναγνώστες της εφημερίδας μας.
Μια εφημερίδα που αγαπήσαμε πολύ και προσπαθήσαμε να την αναδείξουμε μαζί με τους συμμαθητές μας στο Ε΄1.  

Ευχόμαστε στα παιδιά που θα συνεχίσουν την εφημερίδα να την αγαπήσουν όσο κι  εμείς και να την κάνουν καλύτερη.

Ευχαριστούμε τους συμμαθητές μας του Ε1΄ για την άψογη συνεργασία που είχαμε. Ευχαριστούμε και τους δασκάλους μας   για την ευκαιρία και την στήριξη που μάς έδωσαν.
Τέλος θέλουμε να πούμε ΑΝΤΙΟ  σε όλους  τους μαθητές του σχολείου μας.

Καλό καλοκαίρι! 
                                                                                                    Οι μαθητές του Στ΄3

Ένα ¨μεγάλο αντίο¨ προς την Έκτη τάξη του σχολείου μας

Θα θέλαμε να ευχηθούμε ότι καλύτερο στην Έκτη τάξη που θα φύγει από το σχολείο μας και θα πάει στο Γυμνάσιο.

Ιδιαίτερα θα θέλαμε να ευχηθούμε καλή συνέχεια στους μαθητές του τμήματος ΣΤ3΄ με τους οποίους δημιουργήσαμε τη σχολική μας εφημερίδα τους ¨Ντελάληδες του 8ου¨. Μας άρεσε που συνεργαστήκαμε μαζί τους, που καταφέραμε μαζί να πάμε στο 4ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής και που έτσι καταφέραμε να γνωριστούμε καλύτερα μεταξύ μας. 

Τους ευχόμαστε καλή επιτυχία σε ό,τι κι αν κάνουν στη ζωή τους. 

Αντίο λοιπόν...! 

Οι μαθητές της Ε1΄

Το 3ο μας γράμμα προς το Δ.Σ. Αγκαιριάς Πάρου και η απάντηση των φίλων μας

Στείλαμε πριν από μερικές ημέρες το τελευταίο μας γράμμα στους φίλους μας από την Αγκαιριά της Πάρου. Οι φίλοι μας μάς απάντησαν. Διαβάστε τις επιστολές μας πατώντας τθς παρακάτω εικόνες.

Οι μαθητές της Ε1΄

Πέμπτη, 14 Ιουνίου 2012

Η τελευταία συνέντευξη της ΣΤ3΄: Συνέντευξη με την κυρία μας Μεταλλίδου Ευδοξία

  • Αυτά τα δύο χρόνια μαζί σας περάσαν πολύ γρήγορα γιατί διασκεδάσαμε. Εσείς περάσατε καλά;
Από τη πρώτη στιγμή που μπήκα στην τάξη σας πείστηκα ότι θα έχω μια πολύ όμορφη διαδρομή, ένα ωραίο ταξίδι. Βλέποντας σας και βλέποντας το βλέμμα σας, κατάλαβα ότι θα περάσουμε δύο πολύ όμορφα και δημιουργικά χρόνια. Τελειώνοντας αυτά τα 2 χρόνια πιστεύω ότι είχα απόλυτο δίκιο. Δικαιώθηκα στις σκέψεις μου, στις προσδοκίες μου και σας ευχαριστώ πάρα πολύ για αυτό που μου χαρίσατε.
  • Έχετε κάνει κάτι αντίστοιχο όπως κάνατε φέτος με την εφημερίδα μας και παλαιότερα με κάποια άλλη τάξη;
Έχω ξανακάνει σχολική εφημερίδα με μια άλλη έκτη τάξη σε σχολείο στο Λαγκαδά όπου δούλευα. Αλλά εκεί η εφημερίδα ήταν μόνο σε έντυπη μορφή και όχι σε ψηφιακή. Δεν είχε τόσο μεγάλη έκταση, ποικιλία και ποσότητα θεμάτων. 

  • Σκοπεύετε να συνεχίσετε την εφημερίδα και με την τάξη που θα έχετε του χρόνου;
Είναι μια σκέψη. Η αλήθεια είναι ότι δε θα ήθελα να αφήσω αυτό το έργο, γιατί στήθηκε με πολύ αγάπη και προσπάθεια και νομίζω ότι αυτό είναι ένας λόγος σοβαρός να θελήσω να συνεχίσω και την επόμενη  χρονιά. 
  • Πιστεύετε ότι το γεγονός πώς φέτος ήμασταν στην ΣΤ΄ τάξη μας επηρέασε ως προς το χαρακτήρα και τη συμπεριφορά μας;
Πιστεύω ότι από όλες τις έκτες που είχα μέχρι τώρα ήσασταν από τα παιδιά που διατηρήσατε την αγνότητα και τον αυθορμητισμό μας. Βέβαια, σε σχέση με πέρυσι, λίγο κάποια παιδιά δείξανε κάποια στοιχεία... ¨ότι μεγαλώσανε¨... αλλά νομίζω ότι πραγματικά κρατήσατε το θετικό, το καλό στοιχείο μέσα σας. 
  • Υπάρχουν πράγματα τα οποία δεν κάνατε με εμάς αλλά θα θέλατε να είχαν γίνει;
Πάρα πολλά πραγματικά και σας το έλεγα πολλές φορές ότι ¨θα σας αφήσω στην ίδια τάξη¨ και γιατί δεν ήθελα να σας αποχωριστώ και γιατί ήθελα να κάνω μαζί σας και άλλα πράγματα. Σας έλεγα ότι δυστυχώς ο χρόνος με πιέζει, ότι δε μου φτάνει, δεν προλαβαίνω. Ήσασταν μια τάξη με την οποία μπορούσα να κάνω πολλά και δημιουργικά πράγματα. Δεν πειράζει. Θα συνεχίσω με τις επόμενες τάξεις. 
  • Πόσα χρόνια εργάζεστε ως δασκάλα;
Συνολικά εργάζομαι 11 χρόνια.
  • Πού σπουδάσατε;
Σπούδασα στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης μεταξύ 1988 και 1992.
  • Διοριστήκατε αμέσως ή πέρασαν κάποια χρόνια;
Δυστυχώς δε διορίστηκα αμέσως. Ήμασταν η γενιά των δασκάλων που χρειάστηκαν να περιμένουν πάρα πολλά χρόνια για να διοριστούν. Υπήρχε και ένα ατυχές για μας γεγονός, η κατάργηση της επετηρίδας, όπου ξαφνικά ενώ ήμουν έτοιμη να διοριστώ βρέθηκα εκτός. Χρειάστηκε στη συνέχεια να δώσω εξετάσεις στον ΑΣΕΠ για να μπορέσω να διοριστώ. Ο πρώτος μου διορισμός ήταν στη Ρόδο. 
  • Αν ήταν στο χέρι σας θα θέλατε να μας έχετε άλλη μια χρονιά;
Εννοείται, εννοείται, εννοείται...

Κλειώ Χ., Ταμάρα Π. (ΣΤ3΄)

Σερ Τσαρλς Σπένσερ Τσάπλιν ¨Σαρλό"

Ο Σερ Τσαρλς Σπένσερ Τσάπλιν, γνωστότερος στην Ελλάδα κυρίως ως "Σαρλό", υπήρξε Άγγλος ηθοποιός και σκηνοθέτης, που μεγαλούργησε στις πρώτες δεκαετίες του Χόλυγουντ. Γεννήθηκε στις 16 Απριλίου 1889. Στο διάστημα 1912 - 1918 αξιοποίησε το ταλέντο του σε πολλές μικρές κωμωδίες του βωβού κινηματογράφου. Ο ίδιος όχι μόνο πρωταγωνιστούσε αλλά ήταν επίσης ο σεναριογράφος, σκηνοθέτης και συνθέτης της μουσικής των ταινιών του.

Ενώ ταξίδευε προς το Λονδίνο, του απαγορεύτηκε να επιστρέψει στην Αμερική. Ετσι έζησε στο Βεβέ της Ελβετίας  με την τέταρτη γυναίκα του, Ούνα, και τα οχτώ -από τα έντεκα συνολικά- παιδιά του. Στο διάστημα αυτό ταξίδεψε στην Αμερική μόνο μια φορά, το 1972, προκειμένου να παραλάβει το ειδικό Τιμητικό Όσκαρ για τη συνεισφορά του στην έβδομη τέχνη, κερδίζοντας το μεγαλύτερο σε διάρκεια χειροκρότημα της ιστορίας των βραβείων. Το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου τον έχει κατατάξει δέκατο στη λίστα με τους 25 μεγαλύτερους σταρ όλων των εποχών.Πέθανε στην Ελβετία σε ηλικία 88 ετών, στις 25 Δεκεμβρίου του 1977.


Στην Ευρώπη γύρισε άλλες δύο ταινίες: Ένας βασιλιάς στη Νέα Υόρκη (1957) και δέκα χρόνια αργότερα την Κόμισσα του Χονγκ Κονγκ με τη Σοφία Λόρεν και τον Μάρλον Μπράντο. 
Το 1975 ανακηρύχτηκε ιππότης από τη βασίλισσα Ελισάβετ.


Μερικά έργα του:
  • Ο μετανάστης (1917)
  • Το Χαμίνι (1917)
  • Μια Γυναίκα στο Παρίσι (1923)
  • Ο Χρυσοθήρας (1925)
  • Το Τσίρκο (1928)
  • Μοντέρνοι Καιροί (1936)
  • Ο μεγάλος Δικτάτωρ (1940)
  • Ο κύριος Βερντού (1947)
  • Τα Φώτα της Ράμπας (1952)
  • Ένας βασιλιάς στη Νέα Υόρκη (1957)
  •                                                                     
    Ταμάρα Π. ( Στ΄3 )

Συνέντευξη με την κ. Σουλτάνα την καθαρίστρια του σχολείου μας

Η κ. Σουλτάνα Γουναρίδου φροντίζει εδώ και 18 χρόνια την καθαριότητα του σχολείου μας. Φέτος ήταν η τελευταία της χρονιά. Βγαίνει σε σύνταξη. Έτσι, της πήραμε μια μικρή συνέντευξη. 
  • Ακούσαμε πώς θα φύγετε από το σχολείο μας; Είναι αλήθεια; Πώς τα περάσατε όλα αυτά τα χρόνια; 

Έχω 18 χρόνια στο σχολείο, έχουν περάσει πάρα πολλά παιδάκια τα χρόνια αυτά και πέρασα πάρα πολύ καλά. Ευχαριστώ ιδιαίτερα τον πρώην Διευθυντή του σχολείου τον κ. Ελευθέριο Ζέπο και την τωρινή διευθύντρια, την κ. Λεμονιά Κενάνογλου για τη συνεργασία μας. Επίσης ευχαριστώ και σας τα παιδιά που συμπεριφέρεστε τόσο καλά. Είμαι πολύ συγκινημένη. Τα τελευταία χρόνια τα παιδιά έχουν καταλάβει τη δουλειά που κάνω και με βοηθάνε με τον τρόπο τους. 

  • Σας άρεσε η δουλειά που κάνατε; 

Ναι, μου άρεσε. Είναι ένας τρόπος διαβίωσης. Βέβαια, έχω τελειώσει βοηθός χημικού. Εγώ τη δουλειά αυτή τη λάτρεψα να φροντίζω να μένει καθαρό το σχολείο. 

  • Σας δυσκόλευε η δουλειά; 

Ναι, με δυσκόλευε αλλά καμιά δουλειά δεν είναι εύκολη.

  • Θα θέλατε να έχετε κάποιο άτομο να σας βοηθάει; 

Ναι, θα ήθελα. Το σχολείο είναι μεγάλο, έχει πολλές τάξεις, θέλει αρκετή δουλειά. 

  • Πώς έγινε και πιάσατε δουλειά στο σχολείο μας;

Με προσέλαβε ο κ. Λευτέρης Ζέπος, ο προηγούμενος διευθυντής. Ήμουν χωρίς δουλειά και είχα μία οικογένεια πίσω μου να φροντίσω. Έψαχνα να βρω οποιαδήποτε δουλειά. 

  • Πόσες ώρες εργάζεστε καθημερινά στο σχολείο μας; 

Καθημερινά είναι πολλές οι ώρες, περίπου 6-7 ώρες κάθε μέρα. 

  • Τώρα που θα φύγετε από το σχολείο μας τι θα κάνετε; 

Δεν ξέρω ακόμη. Δεν το έχω σκεφτεί. Είμαι πολύ συγκινημένη τις ημέρες αυτές. Δεν μπορώ να σκέφτομαι τη στιγμή που θα φύγω. Όταν θα έρθει εκείνη η στιγμή θα δω. 

Αντωνία Τ., Γιώργος Σ. (ΣΤ3΄)

Συνέντευξη με έναν ανθυπασπιστή

Ο κ. Γεώργιος Καταλώνης, που εργάζεται στο στρατό με το βαθμό του Ανθυπασπιστή, μας παραχώρησε την παρακάτω συνέντευξη. Ο Ανθυπασπιστής (θηλ. Ανθυπασπίστρια) είναι ο μόνος βαθμός του Ελληνικού Στρατού που υπάρχει και στα τρία σώματα (Στρατό Ξηράς, Πολεμικό Ναυτικό, Πολεμική Αεροπορία). Η προέλευση της λέξης ανθυπασπιστής είναι: αντί + υπασπιστής < υπό + ασπίς (ασπίδα). Ο βαθμός αυτός καθιερώθηκε στον Ελληνικό Στρατό Ξηράς το 1833.


  • Ποιος είναι ο βαθμός σας τώρα; Από πόσους βαθμούς περάσατε;

Ο βαθμός μου τώρα είναι ο βαθμός του ανθυπασπιστή και πέρασα από τους βαθμούς του λοχία, του επιλοχία και του αρχιλοχία. Πέρασα δηλ. από τρεις βαθμούς.

Το διακριτικό του Ανθυπασπιστή στον Ελληνικό Στρατό.

  • Πώς αποφασίσατε να γίνετε στρατιωτικός; Θέλατε από παιδί να ακολουθήσετε αυτό το επάγγελμα;

Από παιδί μου άρεσαν ο στρατός και οι στολές για αυτό το λόγο αποφάσισα να γίνω στρατιωτικός.

  • Διαλέξατε μόνος σας το επάγγελμα ή σας επηρέασε κάποιος;

Το επέλεξα μόνος μου και δεν επενέβη κανείς στην απόφασή μου.

  • Αποφοιτήσατε από κάποια σχολή; Πόσα χρόνια σπουδάσατε;

Αποφοίτησα από τη στρατιωτική σχολή μονίμων υπαξιωματικών, που εδρεύει στα Τρίκαλα Θεσσαλίας.

  • Πώς μπήκατε στη σχολή; Ήταν δύσκολες οι εξετάσεις; Ήθελε πολύ διάβασμα;

Μπήκα στη σχολή μέσω των Πανελλήνιων εξετάσεων τελειώνοντας το Λύκειο. Οι εξετάσεις ήταν αρκετά δύσκολες και ήθελε πολύ διάβασμα.

  • Σε τι μαθήματα εξεταστήκατε;

Εξετάστηκα στα Μαθηματικά, στην Ιστορία, στην Κοινωνιολογία και στην Έκθεση. Επίσης, απαραίτητη προϋπόθεση ήταν και η στρατιωτική που εκγύμναση. 

  • Τι ακριβώς μάθατε στη σχολή αυτή;

Η εκπαίδευσή μου ήταν σε δύο στάδια: θεωρητικό και πρακτικό. Στο θεωρητικό μαθαίναμε μέσα σε αίθουσες τους στρατιωτικούς κανονισμούς καθώς και ξένες γλώσσες. Ενώ στο πρακτικό μάθαμε να χειριζόμαστε διάφορα όπλα, να κάνουμε βολές και να εκτελούμε διάφορες στρατιωτικές ασκήσεις. 

  • Πόσα χρόνια εργάζεστε και από πότε;

Εργάζομαι από το 1994, δηλαδή 18 χρόνια. 

  • Τι δουλειές κάνετε στο στρατόπεδο;

Συντηρώ και επισκευάζω τεθωρακισμένα οχήματα. 

  • Σε ποιες μονάδες υπηρετήσατε;

Υπηρέτησα σε διάφορες μονάδες όπως: στην 304 (Βόλος), στο Κέντρο Τεχνικού στην Πάτρα, στην 9Σ (Ρόδος), στην 31 ΕΜΑ στην Άσσηρο, στην 34 ΕΜΑ στο Πολύκαστρο.

  • Είναι κουραστική η δουλειά σας;

Η δουλειά μου είναι αρκετά κουραστική λόγω του αυξημένου ωραρίου. 

Παναγιώτα Κ. (Ε1΄)


Ευχαριστήριο στον κ. Μπουζίκα Νίκο (φωτοαντιγραφικό κέντρο)


Ευχαριστούμε τον κ. Μπουζίκα Νίκο, ιδιοκτήτη φωτοαντιγραφικού κέντρου, για τη δωρεάν εκτύπωση σημαντικού αριθμού αντιτύπων της εφημερίδας μας.

Φωτοαντιγραφικό Κέντρο
Μπουζίκας Νίκος
Εθν. Αντιστάσεως 65
Ν. Κορδελιό 
Τηλ./FAX: 2310773804
Κιν.: 6974028155


Μαρίνα Κρ. (Ε1΄)

Συνέντευξη με την κ. Σοφία την κυλικειάρχη του σχολείου μας

Πήραμε συνέντευξη από την κ. Σοφία Σοτολίδου που έχει το κυλικείο του σχολείου μας.

  • Σας αρέσει η δουλειά που κάνετε; 
Ναι, μου αρέσει. 

  • Πόσα χρόνια δουλεύετε για το σχολείο μας; Σε τι ηλικία αναλάβατε το κυλικείο;
Τώρα τον Οκτώβριο κλείνω 17 χρόνια στο σχολείο. Όταν ανέλαβα το κυλικείο ήμουν 42 ετών.

  • Σας δυσκολεύει η δουλειά αυτή; 
Όλες οι δουλειές είναι δύσκολες, αλλά πρέπει κάποιος να τις κάνει. 

  • Πώς σκεφτήκατε να δουλέψετε για το σχολείο μας;
Δούλεψα πρώτα στο σχολείο που ήταν τα παιδιά μου. Αφού έμαθα εκεί και μ΄ άρεσε να είμαι με τα παιδάκια, όταν έγινε διαγωνισμός στο σχολείο σας πήρα μέρος και κέρδισα. 

  • Πριν από εσάς το κυλικείο το είχε κάποιος άλλος;
Ήταν ένας κύριος που το είχε πάρει από το Σεπτέμβριο μέχρι τα Χριστούγεννα, το παράτησε και μετά ήρθα εγώ. 

  • Από μικρή τι θέλατε να γίνετε; 

Γιατρός. Τελικά έγινα παιδίατρος... στο φαΐ και σας ταΐζω. 

  • Θα χρειαζόσασταν κάποιο άλλο άτομο να σας βοηθάει;
Όχι, γιατί ο χώρος είναι πολύ στενός. Δε χωράει δεύτερο άτομο.

  • Σκέφτεστε να αφήσετε το κυλικείο μας;

Όχι, μόνο όταν θα είναι να βγω σε σύνταξη.

Αντωνία Τ., Γιώργος Σ. (ΣΤ3΄)

Η γυναίκα στους Ολυμπιακούς Αγώνες της αρχαιότητας

Στην αρχαία Ελλάδα υπήρχε ένας κανόνας που δεν επέτρεπε στις γυναίκες να συμμετέχουν και να παρακολουθήσουν τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Η μόνη γυναίκα που επιτρεπόταν να μπει στους αγώνες ήταν η ιέρεια της θεάς Δήμητρας. Αν μια γυναίκα έμπαινε στους αγώνες θα τιμωρούνταν σκληρά, θα την έριχναν από το όρος Τυπαίο.  
Παρά την απαγόρευση, μια γυναίκα η Καλλιπάτειρα μπήκε και παρακολούθησε τους αγώνες. Ντύθηκε με αντρικά ρούχα και κατάφερε να μπει στο Στάδιο. Η Καλλιπάτειρα δεν ήταν μια τυχαία γυναίκα. Ήταν κόρη, αδερφή και συγχρόνως μητέρα Ολυμπιονικών. Αυτό τη γλίτωσε από την τιμωρία που προβλεπόταν. 
Γυναίκες δεν συμμετείχαν στους Ολυμπιακούς Αγώνες εκτός και αν ήταν ιδιοκτήτριες αρμάτων και αλόγων. Τότε δεν έπαιρνε το βραβείο ο ιππέας ή οδηγός αλλά η ιδιοκτήτρια. Η πρώτη γυναίκα που έγινε έτσι Ολυμπιονίκης ήταν η Κυνίσκα, κόρη του βασιλιά της Σπάρτης το 396 π.Χ. Τα άλογά της νίκησαν στο τέθριππο. 

Δήμητρα Κυρ., Μελίνα Ατ. (Ε1΄)

Τι έτρωγαν οι Βυζαντινοί

Τα βυζαντινά χρόνια η διατροφή αποτελούνταν κυρίως από ψωμί, λαχανικά, όσπρια και δημητριακά. Συνήθως τα μαγείρευαν βραστά. Υπήρχε και μια παροιμία που έλεγε: ¨ο τεμπέλης μάγειρας όλα τα μαγειρεύει βραστά¨.
Εκτός από τα παραπάνω έτρωγαν ακόμη κρεατικά, ψάρια και θαλασσινά. Κρεατικά προτιμούσαν τα πουλερικά, το κυνήγι, τους χοίρους, τα αρνιά και σπάνια τα βοοειδή. Το κρέας ή το έβραζαν (εφτά/εκζεστά φαγητά), το έψηναν (εψητά/οφτά φαγητά) ή το έτρωγαν παστό (ταρίχη). Αγαπημένο τους κρέας ήταν το χοιρινό που το πάστωναν ή το έβραζαν με λαχανικά. Ψάρια έτρωγαν τόσο φρέσκα όσο και παστά. Οι Βυζαντινοί συνόδευαν τα γεύματά τους με μελωμένα και σιροπιαστά γλυκά.
Το αν τα γεύματα ήταν φτωχά ή πλούσια εξαρτιόταν από τα χρήματα της κάθε οικογένειας. Το τραπέζι των φτωχών περιελάμβανε μαύρο ψωμί, τυρί, ελιές, λάχανα, βολβούς, όσπρια και αυγά. 


Οι βυζαντινοί δεν έτρωγαν πρωινό. Το πιο πλούσιο γεύμα τους ήταν το δείπνο, που το ονόμαζαν και τράπεζα. Το έτρωγαν πριν βασιλέψει ο ήλιος, ενώ πιο σπάνια το έτρωγαν αργά το βράδυ. 
Ιδιαίτερη αδυναμία είχαν οι Βυζαντινοί στα αβγά (κότας, πέρδικας, χήνας, φασιανού). Τα τηγάνιζαν ή τα έβραζαν ή τα έτρωγαν και ωμά. 
Τα μήλα ήταν ένα είδος πολυτελείας. Φρούτα των φτωχών ήταν τα σταφύλια και οι σταφίδες. Τα πιο φτηνά φρούτα ήταν τα πεπόνια. Ακόμη έτρωγαν αμύγδαλα, κάστανα, φιστίκια, σύκα, αχλάδια κ.ά.


Λεξικό:
Αγιοζούμι: σούπα με κομμάτια ψωμιού ή παστού.
Αιματίας: φτιάχνονταν από το παχύ έντερο και την καρδιά.
Απότυρο: ανθότυρο
Αριστόδειπνος: ονομαζόταν το δείπνο που έτρωγαν το απόγευμα.
Άριστον: το πρώτο φαΐ της ημέρας που το έτρωγαν το μεσημέρι.
Αρτύσματα ή ηδύσματα: οτιδήποτε έβαζαν στα φαγητά για να πάρουν άρωμα και γεύση, π.χ. σέλινο, δυόσμος, πιπέρι, ρίγανη κ.ά.
Αρωματικόν κάρυον: μοσχοκάρυδο
Ασφάραγγα: κολοκύθια, αγκινάρες, βλίτα, σπαράγγια
Γαλαθηνοί ή δέλφακες: μικρά γουρουνόπουλα στη σούβλα.
Γάρος: σάλτσα από μικρά ψάρια, εντόσθια, βράγχια, αίμα ψαριών, αλάτι, πιπέρι, παλιό κρασί. Σερβίρονταν με λάδι, νερό, κρασί ή ξίδι. 
Γρούτη/γρούτα/γρουτίτσα: φαγητό που έφτιαχναν από αλεύρι (απλό ή καβουρντισμένο) και ζεστό νερό ή γλύκισμα φτιαγμένο από αλεύρι, μέλι και σταφίδες.
Δαυκοψήστες: πωλητές ψημένων καρότων.
Εφτά ή εκζεστά φαγητά: βρασμένα φαγητά
Εψητά/οφτά φαγητά: ψητά φαγητά
Θρίδακες: μαρούλια
Ιντίβι: αντίδια
Κάρανο: είδος κύμινου 
Καρυδάτο: γλύκισμα από καρύδια και μέλη.
Καρυόφυλλο: γαρίφαλο
Μαζιτζάνα: μελιτζάνα
Μελιτηρά ή μελιτώματα ή μελίπηκτα: τα γλυκίσματα
Ξυλοκράμβη: κουνουπίδια
Οπτορροφητά: τα αβγά που έτρωγαν ωμά.
Οφτοί ή τηγάνου ιχθύες: τηγανητά ψάρια
Οψάρια: ψάρια
Πέμματα: γλυκιές πίτες.
Περιχύματα (σαβούραι): σάλτσες που τις έφτιαχναν από λαχανικά και ψάρια.
Πρισκοκοίλης: φασόλια
Πυρασμός: ψημένο ή βρασμένο σιτάρι με μέλι
Σευκλόγουλα: παντζάρια
Σησαμίδες: γλυκό από σουσάμι και μέλι.
Ταρίχη: παστά
Τράπεζα: το δείπνο
Τριψίδι: κανέλα 
Χορδές: πλεγμένα έντερα προβάτου που τα έψηναν.

Κωνσταντίνος Κ. (Ε1΄)

Οδηγίες για τις καλοκαιρινές διακοπές

Τώρα που έφτασε το καλοκαίρι και οι ζεστές μέρες πρέπει να προστατευόμαστε από τον ήλιο και κάποιους άλλους κινδύνους που κρύβει. Μερικά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε στις διακοπές στη θάλασσα για να προστατευτούμε είναι:
  • να φοράμε πάντα καπέλο και όχι σκούρα ρούχα όταν είμαστε έξω
  • να μην πηγαίνουμε τις μεσημεριανές ώρες στη θάλασσα
  • να βάζουμε πάντα αντηλιακό 
  • να παίρνουμε πάντα μαζί μας αμμωνία σε περίπτωση που μας τσιμπήσει μέλισσα, μέδουσα...        


Ιωάννα Κ., Δέσποινα Κ. (Ε1΄)
Χρύσα Χ., Ελισάβετ Π. (ΣΤ3΄)

Έγχρωμες δημιουργίες στην Έκθεση Εικαστικών

Η Έκθεση που οργανώσαμε, με την κ. Νανά των Εικαστικών, έδωσε στο σχολείο μας ¨χρώμα¨ . Πολλές ζωγραφιές έχουν ζωηρά χρώματα και δείχνουν πολύ όμορφες. Δείτε μερικές.

Δήμητρα-Ραφαηλία Γ. (Ε1΄)

















  







Τετάρτη, 13 Ιουνίου 2012

Νομός Ιωαννίνων


Έκταση: 4.990 τ.χλμ.
Πληθυσμός: 167.400 κατ.
Πρωτεύουσα: Ιωάννινα.
Βουνά: Σμόλικας, Γράμμος, Αθαμανικά Όρη (Τζουμέρκα), Όρη Σουλίου, Τόμαρος, Μιτσικέλι, Τίμφη, Λάκμος.
Ποτάμια: Αώος, Αραχθός, Λούρος, Ζαγοριτικός, Σαραντάπορος, Βοϊδοματης.
Λίμνες: Παμβώτιδα (Παμβώτις), Δρακόλιμνες.

Ο νομός Ιωαννίνων συνορεύει βόρεια με την Αλβανία  νότια με τους νομούς Άρτας και Πρέβεζας, ανατολικά με τους νομούς Καστοριάς, Κοζάνης, Γρεβενών και Τρικάλων και δυτικά με τον νομό Θεσπρωτίας.


Αξιοθέατα:

  • Κάστρο Ιωαννίνων
  • Μονοδένδρη.
  • Αρχαίο θέατρο Δωδώνης.
  • Πασσαρώνα (αρχαιολογικός χώρος).
  • Νησί Ιωαννίνων.
  • Σπήλαιο Περάματος.
  • Σπήλαιο Ανεμότρυπα.
  • Μουσείο Κέρινων Ομοιομάτων Παύλου Βρέλλη.
  • Δημοτικό Μουσείο Ιωαννίνων.
  • Λαογραφικό Μουσείο Ιωαννίνων.
  • Πινακοθήκη Αβέρωφ (Μέτσοβο).



Οι άνθρωποι στα Ιωάννινα εργάζονται κυρίως ως κτηνοτρόφοι και γεωργοί. Επίσης συμαντική είναι η παραγωγή προϊόντων, κυρίως τυριού και βουτύρου. Επειδή η περιοχή είναι ορεινή και υπάρχουν λίγες δουλειές, πολλοί άνθρωποι έχουν μεταναστεύσει στο εξωτερικό και στην Αθήνα.

Μαρίνα Κ., Άννα Κ. (Ε1΄)

Η διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην αρχαία Ελλάδα γίνονταν το μήνα Αύγουστο που τότε τον ονόμαζαν Απολλώνιο ή Παρθένιο. Το διάστημα ανάμεσα σε δύο Ολυμπιακούς Αγώνες ονομαζόταν ¨Ολυμπιάδα¨. Η διάρκεια των αγώνων εξαρτιόταν από τον αριθμό των αθλημάτων. 


Από το 776 έως το 684 π.Χ. (1η-24η Ολυμπιάδα) οι αγώνες διαρκούσαν 1 ημέρα διότι γίνονταν μόνο γυμνικά αγωνίσματα (οι αθλητές αγωνίζονταν γυμνοί). Το 680 π.Χ. (25η Ολυμπιάδα) στα αγωνίσματα προστέθηκαν οι αρματοδρομίες και έτσι οι αγώνες διαρκούσαν πλέον 2 ημέρες. Το 632 π.Χ. (37η Ολυμπιάδα) οι ημέρες των αγώνων έγιναν 3, γιατί προστέθηκαν τα αγωνίσματα των παίδων. Άλλες 2 ημέρες προστέθηκαν το 472 π.Χ. (77η Ολυμπιάδα). Έτσι τελικά οι μέρες των αγώνων έγιναν 5

Παναγιώτης Αρ. (Ε1΄)

Οδυσσέας Ελύτης: ΤΟ ΤΡΕΛΟΒΑΠΟΡΟ



Με αφορμή τη γνωριμία μας με την ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη και το ποίημα του"Το τρελοβάπορο" οι μαθητές του Στ΄3 γράψαμε σύντομα αλλά πολύ εύστοχα τις σκέψεις και τα συναισθήματα μας για την Ελλάδα.


                                    ΤΟ ΤΡΕΛΟΒΑΠΟΡΟ
Βαπόρι στολισμένο βγαίνει στα βουνά
κι αρχίζει τις μανούβρες "βίρα-μάινα"
την άγκυρα φουντάρει στις κουκουναριές
φορτώνει φρέσκο αέρα κι απ' τις δυο μεριές

Είναι από μαύρη πέτρα κι είναι απ' όνειρο
κι έχει λοστρόμο αθώο ναύτη πονηρό
από τα βάθη φτάνει στους παλιούς καιρούς
βάσανα ξεφορτώνει κι αναστεναγμούς

Έλα Χριστέ και Κύριε λέω κι απορώ
τέτοιο τρελό βαπόρι τρελοβάπορο
χρόνους μας ταξιδεύει δε βουλιάξαμε
χίλιους καπεταναίους τους αλλάξαμε

Κατακλυσμούς ποτέ δε λογαριάσαμε
μπήκαμε μες στα όλα και περάσαμε
κι έχουμε στο κατάρτι μας βιγλάτορα
παντοτινό τον Ήλιο τον Ηλιάτορα
                       Οδυσσέας Ελύτης

" Η Ελλάδα είναι ένα τρελοβάπορο που καταφέρνει μέσα από δυσκολίες να βγαίνει νικήτρια. Είναι οι θάλασσές της και ο ζεστός της ήλιος. Είναι η θρησκεία. Η Ελλάδα είναι τα όμορφα νησιά της με τα ήσυχα δρομάκια της"        ( Ταμάρα Π. )

" Την Ελλάδα την αγαπώ πολύ. Χαίρομαι για την πατρίδα μου και τα υπέροχα μνημεία της, τις καταγάλανες θάλασσές της. Η Ελλάδα είναι η ομορφότερη χώρα σε όλον τον κόσμο" ( Κατερίνα Χ.)

" Η Ελλάδα είναι ένα τρελοβάπορο. Όμως έχει ωραία νησιά, θάλασσες, μνημεία και ωραία τοπία". ( Ελισάβετ Π.)
                                                                                                                              


¨Η Ελλάδα είναι σαν τον Οδυσσέα που όλη την ώρα συναντούσε δυσκολίες αλλά τελικά τις ξεπερνούσε με το δικό του τρόπο. Έτσι είναι η Ελλάδα μου" ( Δημήτρης Π. )

" Πιστεύω πως η Ελλάδα είναι μια χώρα που συνέχεια περνάει δυσκολίες, αλλά πάντα καταφέρνει να ανταπεξέρχεται. Είναι μια χώρα μικρή, αλλά έχει τις ομορφιές όλου του κόσμου! Ήλιο, θάλασσα, βουνά, πεδιάδες. Είναι μια χώρα με χιλιάδες χρόνια ιστορία και αυτό δε θα αλλάξει ΠΟΤΕ! ( Χρύσα Χ. )

" Η Ελλάδα για εμένα είναι μια ατελείωτη πεδιάδα, με διάφορα ωραία νησιά και έναν υπέροχο ήλιο να δείχνει την ομορφιά της" ( Γιώργος Χ. )

" Η Ελλάδα για μας σημαίνει αγάπη, οικογένεια, ευτυχία, ελευθερία. Εμείς είμαστε η άλλη γενιά της Ελλάδας και δεν πρέπει να την αφήσουμε να βουλιάξει". ( Μιχάλης Σ. )

" Η Ελλάδα για εμένα είναι πολιτισμός και ιστορία. Είναι φύση: θάλασσα, στεριά, ήλιος, δέντρα, λουλούδια. Είμαι περήφανη που είμαι Ελληνίδα, αν και λίγο απογοητευμένη Απογοητευμένη, γιατί αυτή η χώρα που δημιούργησε τη δημοκρατία κοντεύει να τη χάσει" . ( Κλειώ Χ. )
" Νιώθω περήφανος που είμαι Έλληνας και έχω την τιμή να λέγομαι Έλληνας. Ελλάδα σημαίνει θυσία, ελπίδα, αξιοπρέπεια. Είναι μια χώρα που έχει τραβήξει πολλές φουρτούνες και τις έχει ξεπεράσει".  ( Νίκος Τ. )

" Η Ελλάδα είναι ξεχωριστή. Έχει περάσει πολλά βάσανα αλλά κατάφερε να κρατηθεί στα πόδια της. Η Ελλάδα έχει πανέμορφους τόπους, χωριά, βουνά, ποτάμια, λίμνες και φυσικά πολλές ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ! "  ( Αντωνία Τ. )


 " Ελλάδα για μένα είναι νησιά, σπίτια, μαγεμένη όμορφη μα και παράξενη  πατρίδα, καλοκαίρι, ήλιος ηλιάτορας, θάλασσα" . ( Μαρία Σ. )



" Είναι μια χριστιανική εκκλησία ανάμεσα σε θάλασσα, λίμνες, ποτάμια, δάση και βουνά" . ( Γιώργος Σ. )

" Ήλιος. Ο ήλιος ποτέ μα ποτέ δε θα σταματήσει να λάμπει στην Ελλάδα. Θα είναι πάντα στις καρδιές μας. Θάσος, Νάξος, Κρήτη. Εμείς οι Έλληνες πάντα θα ελπίζουμε σε ένα καλύτερο μέλλον". ( Παναγιώτης Τ. )

" Η Ελλάδα είναι μια χώρα με θάλασσα, ήλιο, ποιήματα, ωραία μνημεία" ( Μαρβίνα Π. )

" Είναι μια πανέμορφη χώρα  με μεγάλο πολιτισμό που έχει περάσει πολλές δύσκολες στιγμές" .( Βασίλης Χ. )

" Η Ελλάδα είναι σαν την Αργοναυτική εκστρατεία. Πάντοτε συναντούσε δυσκολίες. Πάντοτε όμως τις ξεπερνούσε γιατί όλοι οι ναύτες είχαν πίστη στις δυνατότητές τους. Πιστεύω πώς η Ελλάδα θα συνεχίσει να αντιμετωπίζει τις δυσκολίες της. Όμως εμείς η νέα γενιά δεν πρέπει να αφήσουμε αυτό που λέγεται Ελλάδα, αυτό που λέγεται πατρίδα. Η Ελλάδα έχει μείνει και θα μείνει στην ιστορία και στις καρδιές όλων μας, γιατί τα κατάφερε να σταθεί όρθια παρόλες τις δυσκολίες της. Είμαι περήφανος που γεννήθηκα στην Ελλάδα και είμαστε τυχεροί που είμαστε Έλληνες" . ( Αντώνης Χ. )

Παράλληλα με αφορμή τα όσα είπαμε και ακούσαμε μία συμμαθήτριά μας έγραψε το " δικό " της ποίημα.

     ΠΑΤΡΙΔΑ
Κάποτε πολέμησαν για
την ελευθερία και αργότερα
κατάλαβαν πως ήταν για την
Ελλάδα!

Γυναίκες με τα άσπρα
τους,  με μακριούς μανδύες,
έγραψαν για την Ελλάδα μας
σελίδες  Ιστορίας.

Με πλούσιους ποιητές,
ζωγράφους,εικονογράφους
κι ας μην ποτέ ξεχνάμε
τους πεζογράφους

Αχ όμορφη και παράξενη
πατρίδα για σένα μόνο
θα ΄μενα και θα σε ΄κανα
ηρωίδα...
                                                                                                                                 
                                                                                                                                                                                      Κατερίνα Χα.

Η ¨Γκουέρνικα¨ στην έκθεση εικαστικών μας

Ένα από τα έργα ζωγραφικής του σχολείου μας είναι η Γκερνίκα ή στα Ισπανικά Γκουέρνικα, ένα από τα πιο διάσημα έργα του Πάμπλο Πικάσο. Αν και ο πραγματικός πίνακας είναι ασπρόμαυρος με αποχρώσεις του γκρι, οι συμμαθητές μας της ΣΤ3΄ του έδωσαν χρώμα.


Ο Πικάσο έφτιαξε τον πίνακα ειδικά για μια έκθεση στο Παρίσι το 1937. Εμπνεύστηκε από ένα πραγματικό γεγονός του εμφυλίου πολέμου στην Ισπανία, όταν γερμανικά αεροπλάνα βομβάρδισαν και κατέστρεψαν την πόλη Γκερνίκα σκοτώνοντας 1650 ανθρώπους. Η ¨Γκουέρνικα¨ βρισκόταν από το 1939 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη. Επέστρεψε στην Ισπανία το 1981 στο Μουσείο του Πράδο. Αργότερα μεταφέρθηκε στο Εθνικό Μουσείο Τέχνης στη Μαδρίτη.


Στο έργο αριστερά υπάρχει μια μητέρα που κρατά αγκαλιά το νεκρό της παιδί. Ακριβώς από πάνω της φαίνεται ένα κεφάλι ταύρου που συμβολίζει τη βία και τον πόλεμο. Κάτω από τη μητέρα βρίσκεται ένας νεκρός μαχητής με τα χέρια του ανοικτά. Στη συνέχεια βλέπουμε ένα άλογο που έχει ανοιχτό το στόμα του. Αυτό συμβολίζει τους ανθρώπους που ζητούσαν βοήθεια όταν βομβαρδίζονταν. Επάνω από το κεφάλι του αλόγου υπάρχει μια λάμπα που συμβολίζει τον πολιτισμό. 
Στα δεξιά του πίνακα υπάρχουν γυναικείες μορφές που προσπαθούν να σωθούν από την επίθεση. Ακόμη δεξιά υπάρχει ένας άνθρωπος λίγο πριν πέσει νεκρός. Η φωτιά που έχει ξεσπάσει από το βομβαρδισμό παριστάνεται με ημίλευκα και λευκά τριγωνάκια. 

Δέσποινα Κ. (Ε1΄)

Βουνό ή Θάλασσα;

Ποιο πιστεύετε ότι είναι το καλύτερο μέρος για της καλοκαιρινές διακοπές; Μια ηλιόλουστη μέρα στη θάλασσα ή πεζοπορία στο βουνό; Ποια θα ήταν η καλύτερη επιλογή για να περάσετε ωραία στις διακοπές σας; Να είστε σίγουρη οτι υπάρχουν πολλές. Μπορείτε να ταξιδέψετε σε κάποιο από τα πανέμορφα νησιά μας με τις πανέμορφες παραλίες ή να επισκεφτείτε τα πανέμορφα βουνά μας όπως τον Όλυμπο, το Πήλιο ή κάποιο φαράγγι όπως του Βίκου στα Ζαγοροχώρια ή  του Αχέροντα  και του Βοϊδομάτη.

Αν διαλέξετε θάλασσα τελικά συνδυάστε το και με άθληση. Ο καλύτερος τρόπος εκγύμνασης το καλοκαίρι είναι τα καλοκαιρινά αθλήματα.


Μερικά από αυτά είναι:
  • Θαλάσσιο ποδήλατο: Βουτήξτε από την τσουλήθρα και κάντε πετάλι στα βαθιά νερά.
  • Κανό: Γυμναστείτε απολαμβάνοντας τον ήλιο και την θάλασσα.
  • Beach Volley: Διασκεδάστε στην παραλία παίζοντας beach volley.
Αν όμως διαλέξετε το βουνό να τι μπορείτε να κάνετε:
  • Πεζοπορία: Κάντε έναν ωραίο περίπατο στο βουνό.
  • Τοξοβολία: Δοκιμάστε τις ικανότητες σας στη στοχοβολή κάνοντας τοξοβολία.
  • Ιππασία: Κάντε βόλτα με το άλογο πάνω στο βουνό.
ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ!

Χρύσα Χ, Ελισάβετ Π.(ΣΤ'3) Ανθούλα (Ε'1)

Ολυμπιακοί Αγώνες: Η Ιερή Εκεχειρία

Όταν γίνονταν οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην αρχαία Ελλάδα σταματούσαν οι πόλεμοι μεταξύ των ελληνικών πόλεων, για όσο χρονικό διάστημα διαρκούσαν οι αγώνες, δηλ. για 3 μήνες. Οι σπονδοφόροι, που ήταν αξιωματούχοι των αγώνων, πήγαιναν σε όλες τις πόλεις και ανακοίνωναν πότε ξεκινούσε η Ιερή Εκεχειρία και οι αγώνες. 

Σύμφωνα με την Ιερή Εκεχειρία: 
  • Σταματούσαν οι εχθροπραξίες. 
  • Το κράτος των Ηλείων γίνονταν ουδέτερο έδαφος στο οποίο μπορούσαν να πάνε άφοβα όλοι.
  • Οι αθλητές και οι επισκέπτες των αγώνων μπορούσαν χωρίς φόβο να περάσουν από περιοχές με τις οποίες η πόλη τους ήταν σε πόλεμο.
  • Δεν επιτρεπόταν να πάει στρατός στα εδάφη της Ηλείας και να έχει κάποιος όπλα μαζί του όταν γινόταν οι  αγώνες. 
  • Όσο διαρκούσε η Ιερή Εκεχειρία δεν εκτελούνταν θανατικές ποινές. 

Δήμητρα Καμ. (Ε1΄)

Ασπρόμαυρες δημιουργίες στην Έκθεση Εικαστικών

Στην Έκθεση ζωγραφικής, μερικές ζωγραφιές είναι ασπρόμαυρες και όμως αν και δεν έχουν χρώμα δείχνουν πολύ ωραίες. Διαλέξαμε μερικές για να τις δείτε και εσείς...

Ρωμανός Κ. (Ε1΄)