Τετάρτη, 29 Φεβρουαρίου 2012

Η Γιορτή των Κέδρων στη Λεπτοκαρυά

Κάθε χρόνο το βράδυ της Κυριακής της Αποκριάς στη Λεπτοκαρυά μαζεύονται όλοι οι κάτοικοι του χωριού για να γιορτάσουν τον μυθικό Ορφέα. Γίνεται η γιορτή των Κέδρων. Ο Ορφέας ζούσε στην περιοχή αρχαία Λείβηθρα που βρίσκεται κοντά στη Λεπτοκαρυά. 



Το βράδυ των Αποκριών στο κέντρο της πλατείας ανάβουμε μια μεγάλη φωτιά και γιορτάζουμε με παραδοσιακούς χορούς και κρασί. Εκεί γίνεται η αναπαράσταση του θανάτου του Ορφέα. Ένα κομμάτι ψητό κρέας, συνήθως κατσίκι, υποτίθεται ότι είναι ο μυθικός ήρωας Ορφέας και οι εννιά κοπέλες που το συνοδεύουν παριστάνουν τις εννιά Μούσες και θρηνούν πάνω από το πτώμα του. 
Στη συνέχεια έρχονται οι Μαινάδες* που είναι πολύ άγριες, κατασπαράζουν τον Ορφέα, κόβουν το σώμα του και το μοιράζουν τριγύρω στον κόσμο. 
Στο τέλος οι Μαινάδες για να φύγουν οι αμαρτίες τους κι αφού έχουν μετανιώσει για τις φρικτές τους πράξεις ζητούν συγχώρεση από τις Μούσες.
Τότε οι Μούσες ξεπλένουν με κόκκινο κρασί τα χέρια των Μαινάδων για να φύγουν οι αμαρτίες τους. Αυτό είναι το έθιμο 


*Μαινάδες: Νύμφες- συνοδοί του θεού Διονύσου.


Δήμητρα Κ., (Ε1΄)

Ένα πρόβλημα του σχολείου μας: Η αίθουσα πληροφορικής

Στο σχολείο μας υπάρχει στον πάνω όροφο η αίθουσα Πληροφορικής. Από πέρυσι το σχολείο μας έγινε Σχολείο Διευρυμένου Ωραρίου και όλες οι τάξεις, από την Α΄ μέχρι την Στ΄, κάνουν το μάθημα της Πληροφορικής.


Επειδή η αίθουσα πληροφορικής βρίσκεται στον πάνω όροφο υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα με κάποιον συμμαθητή μας. Ο συμμαθητής μας έχει κινητικό πρόβλημα, βρίσκεται σε καροτσάκι. Η τάξη του βρίσκεται στο ισόγειο του σχολείου. Έτσι, όταν η τάξη του έχει μάθημα Πληροφορικής αυτός δεν μπορεί να πάει. Τότε η κ. Σοφία Ιωάννου που ανήκει στο βοηθητικό προσωπικό του σχολείου, κάθεται μαζί του στην άδεια τάξη με έναν φορητό υπολογιστή και κάνουν μάθημα. 
Ρωτήσαμε το συμμαθητή μας πώς αισθάνεται που δεν μπορεί να πάει με τα άλλα παιδιά στην αίθουσα πληροφορικής. Μας είπε ότι στενοχωριέται για αυτό και ότι θα ήθελε να συμμετέχει και αυτός με τα άλλα παιδιά στην αίθουσα πληροφορικής. Ακόμη μας είπε ότι του αρέσουν πολλοί οι υπολογιστές. 
Αυτό είναι το βασικό πρόβλημα με την αίθουσα πληροφορικής. Όμως δεν είναι μόνο αυτό. Η αίθουσα είναι πολύ μικρή, όπως μπορείτε να δείτε στην παρακάτω φωτογραφία.

Για παράδειγμα το τμήμα μας το Ε1΄ έχει 27 μαθητές. Στη φωτογραφία βλέπετε πόσο στενά είναι στην αίθουσα με 21 καρέκλες. Οι υπόλοιποι από εμάς αναγκάζονται να κάθονται στο διάδρομο ανάμεσα στις άλλες καρέκλες. 

Σκεφτήκαμε να υπολογίσουμε πόσο χώρο έχει κάθε μαθητής της τάξης μας όταν κάνουμε Πληροφορική. 
  • Έτσι μετρήσαμε τις διαστάσεις του ελεύθερου χώρου: 

μήκος: 5,20 μ. / πλάτος: 1,8 μ. 

  • Υπολογίσαμε το εμβαδό αυτού του χώρου:

Ε = 5,20 Χ 1,8 = 9,36 τ.μ.

  • Διαιρέσαμε το εμβαδό του ελεύθερου χώρου με τον αριθμό των μαθητών της τάξης μας και βρήκαμε...!!!

9,36 : 27 = 0,34666... τ.μ. για κάθε μαθητή

Ρωτήσαμε ακόμη τον κ. Τάσο, το δάσκαλο της πληροφορικής να μας πει την άποψή του:
- Πώς σας φαίνεται το εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου μας;
Είναι πολύ μικρό για μεγάλο αριθμό μαθητών όπως είναι το τμήμα σας. Ακατάλληλο θα έλεγα. Οι μαθητές είναι πολύ στριμωγμένοι.
- Στα προηγούμενα σχολεία που δουλέψατε πώς ήταν οι αίθουσες πληροφορικής;
Πολύ μεγαλύτερες. Στα ΕΠΑΛ που δούλευα ήταν περίπου 3 φορές μεγαλύτερη από αυτήν που έχουμε εδώ.

Όπως βλέπετε η αίθουσα πληροφορικής έχει πολλά προβλήματα. Θα ήταν καλά να βρίσκεται στο ισόγειο ώστε να μπορούν να παρακολουθούν το μάθημα και συμμαθητές μας που έχουν κινητικό πρόβλημα και δεν μπορούν να ανέβουν στον πάνω όροφο. Επίσης θα θέλαμε να είναι πιο μεγάλη η αίθουσα ώστε να μην είναι στριμωγμένοι οι μαθητές μέσα σε αυτήν. 

Δέσποινα Κ., Δήμητρα Κ. (Ε1΄)

Τρίτη, 28 Φεβρουαρίου 2012

Δημοσίευση

Είναι όταν κάνω γνωστό κάτι δημόσια (σε πολύ κόσμο). Όταν μια είδηση γράφεται σε εφημερίδα.
π.χ. Μετά τις εκλογές έγινε η δημοσίευση των αποτελεσμάτων.



Αγγελική Γ. (Ε1΄)

Εδώ τα καλά.... κάστανα!


Τα κάστανα ήταν μια από τις τροφές του πρωτόγονου ανθρώπου. Μετά αποτέλεσαν βασικό είδος διατροφής κυρίως για τους φτωχούς, όταν ήταν δύσκολο να βρουν πατάτες ή  αλεύρι από σιτάρι. Τις περισσότερες φορές έφτιαχναν ψωμί από αλεύρι ή κάστανο και γι'αυτό το λόγο σε κάποιες περιοχές την καστανιά την έλεγαν  " Δέντρο του ψωμιού ".


Τα παίρνουμε από την καστανιά. Καστανιές  βρίσκουμε σε διάφορες ποικιλίες στην υπόλοιπη Ευρώπη, στην Ασία και στην Αμερική.
Η καστανιά μπορεί να φτάσει σε ύψος από 10 έως 60 μέτρα! Ζει μέχρι και 500 χρόνια! Όταν φτάσει σε ηλικία 40 χρονών δίνει περισσότερα κάστανα.   

Γνωρίζεις ότι....οι καστανιές είναι βαριές για το μέγεθος τους, γιατί έχουν πολύ νερό (50%);

Ιστορία...
Προέρχονται από την Μικρά Ασία και έφτασαν σε εμάς με τις εκστρατείες του μεγάλου Αλέξανδρου..


Διατροφική αξία

Τα κάστανα περιέχουν λιγότερο λίπος από άλλους ξηρούς καρπούς και είναι πλούσια σε μέταλλα, βιταμίνες και πολλά θρεπτικά. Τα κάστανα ξεχωρίζουν λόγω της υψηλής περιεκτικότητας τους σε βιταμίνη C. Ακόμη είναι πλούσια σε φυλλικό οξύ. Επίσης δεν υστερούν σε μέταλλα εφόσον περιέχουν σίδηρο, ασβέστιο, κάλιο, μαγνήσιο φώσφορο κλπ
Πώς τρώγονται;
Τα κάστανα τρώγονται  όπως θες! Ψητά ή βραστά . Μην ξεχάσεις όμως να χαράξεις τη φλούδα τους, γιατί αλλιώς  θα..... εκραγούν!


Γλυκό του κουταλιού ή σε γλυκίσματα και φαγητά.



Παροιμίες.......
Τα κάστανα θέλουν κρασί και τα καρύδια μέλι.
Λάδι βρέχει,κάστανα χιονίζει.
Δώσε στη νύφη κάστανο και στο γαμπρό καρύδι και στην καλή την πεθερά ολόχρυσο μαντήλι.
Αυτός δεν χαρίζει κάστανα.
Ποιος θα βγάλει τα κάστανα από την φωτιά;
Δεν τρέχει κάστανο!

Αγγελική Μ., Έρι Γ., ( Ε1΄) , Παναγιώτης Τ., Χρύσα Χ. ( Στ΄3)

Δευτέρα, 27 Φεβρουαρίου 2012

Καλλιόπη Σφαέλου

Γεννήθηκε το 1912 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Μέχρι το θάνατό της (2001) ήταν αφοσιωμένη στο να γράφει λογοτεχνικά βιβλία για μικρούς και μεγάλους. Το 1931 ήρθε στην Αθήνα και εκεί εργάστηκε  σε περιοδικά. Το 1957 εκδόθηκε το πρώτο της παιδικό βιβλίο με τίτλο "Το μυστικό του Σοφού". Τα βιβλία της "Το Λιονταρόπουλο" και  "Ο βοσκός και ο Ρήγας¨ τιμήθηκαν με το Α΄ βραβείο της Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς. Επίσης με το Α΄ βραβείο του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου τιμήθηκαν ιδιαίτερα τα έργα της ''Η ιστορία του Φιρφιημορή'',
''Τα απομνημονεύματα ενός γάτου''. Το βιβλίο της ''Τα απομνημονεύματα ενός γάτου'' αναγράφτηκε στον πίνακα           
Άντερσεν το 1976.
Έχει γράψει πολλά παραμύθια, διηγήματα και μυθιστορήματα. Επίσης έχει μεταφράσει 38 ξένα λογοτεχνικά βιβλία για παιδιά.


              
Μερικά από τα βιβλία της είναι:
''Οι μικροί ντετέκτιβ''
''Ο γυρισμός του πατέρα''
''Ο Φιρφιρής¨ 
"Τ΄ απομνημονεύματα ενός γάτου"
"Ρούμπυ ο Αρχιντετέκτιβ"


Δέσποινα Κ., (Ε1΄)

Κυριακή, 26 Φεβρουαρίου 2012

Καθαρά Δευτέρα/Κούλουμα


Την Καθαρά Δευτέρα αρχίζει η Σαρακοστή (νηστεία 40 ημερών μέχρι την Κυριακή των Βαίων) για εμάς τους ορθόδοξους και ταυτόχρονα τελειώνει η αποκριά. Το όνομα της το πήρε γιατί οι χριστιανοί ¨καθαρίζονταν¨ πνευματικά και σωματικά. Η Καθαρά Δευτέρα είναι μέρα νηστείας και αργίας για τους χριστιανούς. Τη νηστεία την κρατάμε 40 ημέρες μέχρι τη Μ. Εβδομάδα. Την Καθαρά Δευτέρα τρώμε λαγάνα, ταραμά και άλλα νηστίσιμα φαγητά. Έθιμο είναι ακόμα να πετάμε χαρταετό. 
Στα βυζαντινά χρόνια η Καθαρά Δευτέρα ονομάζονταν Απόθεση-Απόδοση και γιορτάζονταν με διάφορες εκδηλώσεις. Χαρταετό δεν πετούσαν. Το έθιμο αυτό ήρθε αργότερα. 


Κούλουμα ονομάζουμε τον εορτασμό της Καθαρά Δευτέρας, που οι άνθρωποι πηγαίνουν στην εξοχή και γιορτάζουν την Καθαρά Δευτέρα με φαΐ, χορό και το πέταγμα του χαρταετού. Αλλιώς τα κούλουμα τα λέμε και κούλουμπα, κούλουμες, κουμουλάθες, κούμουλα.
Για την προέλευση της λέξης κούλουμα υπάρχουν διάφορες απόψεις. Κάποιοι λένε ότι προέρχεται από την αλβανική λέξη ¨κόλουμ¨ που σημαίνει καθαρός. Άλλοι λένε ότι προέρχεται από τη λατινική λέξη ¨κουλούμους¨ που σημαίνει σωρός, αφθονία, τέλος. Υπάρχουν και άλλοι που πιστεύουν ότι προέρχεται από την λατινική λέξη ¨κόλουμνα¨ που σημαίνει κολώνα, γιατί το πρώτα γλέντι της Καθαρά Δευτέρας στην Αθήνα έγινε στις στήλες (κολώνες) του Ολυμπίου Δίος. 

Βικτώρια Κ., Δήμητρα Ρ.Γ. (Ε1΄)

Τα Σαρακοστιανά

Τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας! Ώρα για απόδραση στη φύση ! Για το πέταγμα του χαρταετού αλλά και για φάγωμα της λαγάνας. 
Πάρτε λοιπόν τα καλαθάκια σας και γεμίστέ τα με πεντανόστιμες λιχουδιές!
Σκεφτήκαμε λοιπόν και σας προτείνουμε μερικές ιδέες για το σαρακοστιανό σας  τραπέζι!
Ταραμοσαλάτα,  λαγάνα, φασολάδα, ελιές, διάφορα θαλασσινά όπως χταπόδι, καλαμαράκια, μύδια.
Μη ξεχνάτε βέβαια και το χαλβά από ταχίνι, για γλυκό στο τέλος!
Καλή Σαρακοστή!


Ελισάβετ Π., Μαρία Σ., Κλειώ Χ. Κατερίνα Χ. (Στ3΄)

Το καρναβάλι της Νάουσας. Γενίτσαροι και Μπούλες.


Το καρναβάλι της Νάουσας είναι διάσημο και έχει κάθε χρόνο πολλούς επισκέπτες. Ένα από τα σημαντικότερα πράγματα στο συγκεκριμένο καρναβάλι είναι οι Γενίτσαροι και οι Μπούλες, όπου σε ομάδες, τα μπουλούκια, χορεύουν στους δρόμους της πόλης.  Οι ετοιμασίες αυτού του εθίμου ξεκινούν πολύ πριν τις Αποκριές και ολοκληρώνεται  την Καθαρά Δευτέρα.
Κρατά τις ρίζες του από τα χρόνια της Τουρκοκρατίας, όπου οι πολεμιστές συνήθιζαν να κατεβαίνουν από τα βουνά στην πόλη μέσα στη νύχτα κατά τη διάρκεια του καρναβαλιού μεταμφιεσμένοι, έτσι ώστε να περάσουν απαρατήρητοι από τις αρχές. Με αυτό τον τρόπο μπορούσαν να επικοινωνήσουν με τους συγγενείς και τους φίλους τους.

 Δημήτρης Π., Βασίλης Χ. ( Στ΄3)

Σάββατο, 25 Φεβρουαρίου 2012

Το καρναβάλι του Σοχού

Το καρναβάλι έχει τις ρίζες του στην αρχαιοελληνική ακόμη λατρεία. Η προέλευση του όμως σύμφωνα  με μία  άλλη εκδοχή  σχετίζεται με ένα γεγονός. Όταν ο Άγιος Θεόδωρος πολιορκήθηκε μαζί με το στρατό του από εχθρούς για να μπορέσουν να γλιτώσουν έσφαξαν τα ζώα και φόρεσαν  τα δέρματά τους για να μεταμφιεστούν. Από τότε το έθιμο κρατιέται.
Χαρακτηριστικά  στοιχεία της στολής τους είναι τα κουδούνια,τα μαύρα τριχωτά δέρματα τράγων, η πολύχρωμη μάσκα - καλπάκι (κεφαλοστολή)  και η γκλίτσα.
Οι τραγόμορφοι κουδουνοφόροι βγαίνουν στους δρόμους και χορεύουν μαζί με τους συγγενείς τους. Οι ζουρνάδες και τα νταούλια παίζουν ασταμάτητα, ενώ το ούζο και το κρασί ρέουν άφθονα ζαλίζοντας μικρούς και μεγάλους.

Πάνος Τσ., Παύλος Κ., Μπρούνο Σ. (Στ3΄)

Πατρινό Καρναβάλι

Το πατρινό καρναβάλι είναι η μεγαλύτερη αποκριάτικη εκδήλωση στην Ελλάδα. Έχει ιστορία 180 χρόνων. Η πρώτη αποκριάτικη εκδήλωση έγινε το 1829 και πολύ γρήγορα στήθηκαν άλλες αποκριάτικες εκδηλώσεις. Το Πατρινό Καρναβάλι έχει επηρεαστεί από αυτό της Βενετίας. Το 1870 άρχισαν τα καρναβαλικά άρματα. Ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος σταμάτησε λίγο το καρναβάλι αλλά το 1950 ξαναγεννήθηκε δυναμικά.
 Η έναρξη αρχίζει από τις 17 Ιανουαρίου μέχρι την Καθαρά Δευτέρα. Κάθε χρόνο στους δρόμους της Πάτρας κάνει την εμφάνισή του ο τελάλης του πατρινού καρναβαλιού που είναι μια ειδική κατασκευή με τη μορφή μουσικού άρματος  και αναγγέλει με κάθε καρναβαλική
επισημότητα την αρχή του καρναβαλιού. Συγκεκριμένα καλεί τους πατρινούς να μαζευτούν την ημέρα της τελετής έναρξης στην κεντρική πλατεία του Αγίου Γεωργίου. Αυτό που ακολουθεί είναι μια ξεχωριστή εμπειρία. Διάφορες καρναβαλικές ομάδες, καρναβαλικά άρματα, κυνήγι του κρυμμένου θησαυρού, χοροί, παιχνίδια και παρελάσεις ενώ χιλιάδες θεατές παρακολουθούν το θέαμα. Την τελευταία Κυριακή της Απόκριας πραγματοποιείται η μεγάλη παρέλαση και το κάψιμο φυσικά του καρνάβαλου.
Αντώνης Χ. , Γιώργος Σ. , Στέλιος Τ. ,
 Μιχάλης Σ., Νίκος Τ., Γιώργος Χ.(Στ3΄)

Καρναβάλι της Ξάνθης

Μιας που ήρθαν οι απόκριες θα σας μιλήσουμε για το καρναβάλι της Ξάνθης.



Το Ξανθιώτικο καρναβάλι ξεκίνησε το 1966. Υπάρχει μια σειρά εκδηλώσεων γύρω από τη μουσική, το χορό και το θέατρο. Στη διάρκεια των τριών  αυτών εβδομάδων εκδηλώσεων στη πόλη της Ξάνθης πολύ σημαντική θέση κατέχει το γλέντι. Ο θεσμός κλείνει με την καρναβαλική παρέλαση και το έθιμο της καύσης του ομοιώματος του Τζάρου.

Το κάψιμο του Τζάρου γίνεται την τελευταία Κυριακή της αποκριάς, στον ποταμό Κόσυνθο.

Σας το προτείνουμε ανεπιφύλακτα μιας και το έχουμε παρακολουθήσει από κοντά. Είναι φανταστικό! Ήταν μια αξέχαστη εμπειρία που δεν θα την ξεχάσουμε ποτέ!!!


Ταμάρα Π., Μαρβίνα Π.,Χρύσα Χ., Αντωνία Τ.(Στ'3)

Χαρταετός (ιστορία του χαρταετού)

Ένα έθιμο στη χώρα μας είναι την Καθαρά Δευτέρα να πετάμε χαρταετό. Ο χαρταετός εμφανίστηκε πριν από 3.000 χρόνια στην Άπω Ανατολή (ανατολική Ασία). Ο χαρταετός χρησιμοποιείται ως παιχνίδι για μικρούς και μεγάλους όμως έχει χρησιμοποιηθεί και από επιστήμονες ως όργανο. Σε πολλά μέρη του κόσμου οι άνθρωποι πετάνε χαρταετό και διοργανώνουν διαγωνισμούς με χαρταετούς.
Οι πρώτοι χαρταετοί εμφανίστηκαν στην Κίνα το 1.000 π.Χ. Ήταν φτιαγμένοι απο καλάμια bambou και μετάξι. Από την Κίνα ο χαρταετός διαδόθηκε σε όλη την Ασία, στην Ευρώπη και σε όλες τις άλλες ηπείρους.



Διάφορα ενδιαφέροντα σχετικά με τους χαρταετούς...

  • Από απεικονίσεις αγγείων μαθαίνουμε ότι οι χαρταετοί υπήρχαν στην Ελλάδα ήδη από τον 4ο αιώνα π.X. και φτιάχνονταν από πανί. Ελληνικό αγγείο δείχνει κόρη που είναι έτοιμη να πετάξει  λευκή σαΐτα (χαρταετό) δεμένη με νήμα.
  • Ο αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος Αρχύτας (440-360 π.Χ.) χρησιμοποίησε το χαρταετό στα πειράματα που έκανε για να κατασκευάσει μια μηχανή που πετάει.
  • Στην Κίνα, την Κορέα και την Ιαπωνία πίστευαν παλιά ότι οι χαρταετοί έδιωχναν τα κακά πνεύματα.
  • Ένας Ιάπωνας στρατηγός ύψωσε ένα χαρταετό με κουδούνια πάνω από το στρατόπεδο των εχθρών του. Οι εχθροί νόμιζαν ότι τους επιτέθηκαν τα κακά πνεύματα και έφυγαν.
  • Ένας αυτοκράτορας της Κίνας έκανε πειράματα με χαρταετούς που έφτιαχνε από μπαμπού. Για επιβάτες χρησιμοποιούσε κρατούμενους. Εάν αυτοί επιζούσαν τους άφηνε ελεύθερους.



  • Στην Ευρώπη ο χαρταετός εμφανίστηκε το 1400 μ.Χ.
  • Στην Αμερική ο επιστήμονας Benjamin Frankin έκανε πειράματα στον ηλεκτρισμό χρησιμοποιώντας χαρταετούς. Από το 18ο αιώνα άρχισαν οι επιστήμονες να χρησιμοποιούν χαρταετούς κουτιά για να στέλνουν στον αέρα μετεωρολογικά όργανα για να μετρήσουν την ταχύτητα του ανέμου, την θερμοκρασίας κ.ά.


  • Τέλη του 19ου και αρχές του 20ου αιώνα έφτιαχναν τους χαρταετούς έτσι ώστε να σηκώνουν στρατιώτες για να παρατηρούν τον εχθρό. 





  • Στην Ιαπωνία υπάρχουν περισσότερα από 300 είδη χαρταετών. Χωρίζονται ανάλογα με το υλικό από το οποίο έχουν φτιαχτεί και από την περιοχή που φτιάχνονται.
  • Στην Κίνα υπήρχε ''Η Ημέρα των αετών'' τον Σεπτέμβριο. Στη γιορτή αυτοί γίνονταν διαγωνισμοί για τον πιο όμορφο χαρταετό. Παρόμοιες γιαρτές για τον χαρταέτο υπάρχουν στην Ινδία και την Ιαπωνία. 
  • Σε παλιά αναγνωστικά του Δημοτικού υπήρχε μάθημα με το χαρταετό.



Ονομασίες χαρταετών
Θράκη = πετάκι
Επτάνησα = φύσουνα
Εξάγωνοι χαρταετοί = σμυρνάκια
Γερμανία = Drachen (δράκος)
Αγγλία = kite
Ιαπωνία = taco (χταπόδι)
Μεξικό = papalote (πεταλούδα)
Γαλλία = cerf-volant
Ρωσία воздушный змей
Αλβανία = qift

Μαρίνα Κρ., Μελίνα Ατ., Αλέξανδρος Απ. (Ε1΄)

Παρασκευή, 24 Φεβρουαρίου 2012

Κίρα Σίνου

Η Κίρα Σίνου γεννήθηκε στο Ροστόφ της Ρωσίας και ήρθε στην Ελλάδα το 1923 στα εννιά της χρόνια χωρίς να ξέρει πολύ καλά ελληνικά. Ήταν πτυχιούχος ξεναγός και αποφοίτησε την Γερμανική Σχολή σε μικρή ηλικία. Μιλούσε αγγλικά, γαλλικά και ρώσικα. Ασχολήθηκε με τη μετάφραση έχοντας γράψει περισσότερα από 100 βιβλία για μικρούς και μεγάλους. Πήρε βραβεία στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Το 1996 ήταν υποψήφια για το μεγάλο και σπουδαίο βραβείο Άντερσεν. Πέθανε στις 27 Σεπτεμβρίου το 2007 σε ηλικία 84 ετών. Έχει γράψει ωραία βιβλία που έχουν θέμα την παλαιοντολογία, την προϊστορία, την ιστορία και την σύγχρονη ζωή.


Μερικά από τα βιβλία της είναι:

  • Στη χώρα των μαμούθ
  • Το αίνιγμα του πύργου
  • Το τέλος των τεράτων
  • Το μεγάλο πείραμα
  • Στην πόλη του Αϊ- Δημήτρη
  • Τα διαμάντια της μαϊμούς
  • Το χέρι στο βυθό
  • Μια χαραμάδα φως
  • Το πάρτι της Μιράντας
  • Το συμβόλαιο του πύργου
  • Ο αιχμάλωτος του πύργου
  • Ο τελευταίος βασιλιάς της Ατλαντίδας



Ανθούλα Κ., (Ε1΄)

Αντιολισθητικές λουρίδες στις σκάλες του σχολείου μας

Εδώ και μερικές ημέρες στο σχολείο μας περάστηκαν σε όλες τις σκάλες αντιολισθητικές λουρίδες, ώστε όταν τρέχουμε ή κατεβαίνουμε τα σκαλιά να μην γλιστράμε και χτυπήσουμε. Το σχολείο μας έχει δυστυχώς πάρα πολλές σκάλες κάτι που είναι επικίνδυνο. Γι' αυτό και η κυρία Διευθύντρια μαζί με τους δασκάλους πήραν την απόφαση να περαστούν οι αντιολισθητικές λουρίδες.




Κωνσταντίνος Κ. (Ε1΄)

Πέμπτη, 23 Φεβρουαρίου 2012

Μέδουσα

Γνωρίζεις ότι η μέδουσα ζει στη Γη εδώ και 650 εκατομμύρια χρόνια και ότι το σώμα της αποτελείται από 95% νερό;



Αλέξανδρος Απ., (Ε1΄)

Καράτε


Το καράτε ξεκίνησε από την Κίνα και λεγόταν ''Τε" δηλαδή χέρι. Αργότερα οι Ιάπωνες το εξέλιξαν και το ονόμασαν Καράτε. Τα ιδεογράμματα* Κα -ρά -τε σημαίνουν "άδειο χέρι". Υπάρχουν 5 είδη Καράτε. Σε αυτό που εξασκούμαι είναι το Shotokan. Είναι το πιο δημοφιλές στυλ καράτε.


Τα παιδιά μπορούν να ξεκινήσουν από πέντε χρονών. Η εξάσκηση στο καράτε, εκτός από την ανάπτυξη της φυσικής κατάστασης προσφέρει:
1) Βελτίωση - συγκέντρωση της προσοχής.
2) Πειθαρχία ( σωματική και πνευματική).
3) Εξάσκηση του θάρρους, καταπολέμηση της δειλίας και του φόβου.
4) Αυτοπεποίθηση.
5) Ευγενή άμιλλα* - σεβασμό προς τον αθλητή.
6) Νευρομυική συνέργεια, ρυθμό. Η εξάσκηση των νέων παιδιών στο Καράτε τονώνει την ΑΥΤΟΠΕΠΕΙΘΗΣΗ βοηθώντας τα ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ και αυξάνει την ΜΥΟΣΚΕΛΕΤΙΚΗ  ΔΥΝΑΜΗ - ΑΝΤΟΧΗ - ΕΥΛΥΓΙΣΙΑ.



Η Δ.Ο.Ε* έχει αναγνωρίσει το Καράτε ως άθλημα το 1985. Οι αγώνες Καράτε είναι αγώνες αντανακλαστικών που απαιτούν εξαίρετο χρονισμό, ταχύτητα, τεχνική, στρατηγική, αθλητικό πνεύμα και έλεγχο. Κάθε χρόνο γίνονται αρκετοί αγώνες. Μια φορά το χρόνο γίνονται οι Πανελλήνιοι Αγώνες* και  το πρωτάθλημα έγχρωμων ζωνών. 



Γίνονται όμως και πολλά τουρνουά μεταξύ περιφερειών και συλλόγων. Εγώ έχω συμμετάσχει σε πρωταθλήματα έγχρωμων ζωνών και μερικά τουρνουά. Έχω κερδίσει 4 χρυσά και 1 αργυρό μετάλλιο. Ο αδερφός μου ο Δημήτρης που ασχολείται και αυτός με το Καράτε, το 2011 είχε βγει 4ος στο Πανελήνιο Πρωτάθλημα, που είχε γίνει στη Βέροια.
Με αυτά που σας γράφω σας προτείνω να κάνετε το ίδιο. Να ξεκινήσετε Καράτε.

*ιδεόγραμμα: έναν γραπτό σήμα που εκφράζει μια ιδέα. Μπορεί να είναι ένα σημείο ή ένα σχέδιο που να μοιάζει με γράμμα. Σύγχρονα ιδεογράμματα θεωρούνται τα σήματα της τροχαίας.
* άμιλλα: συναγωνισμός για το ποιος θα βγει πρώτος μεταξύ συναθλητών και όχι ανταγωνιστών
*Δ.Ο.Ε.: Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή
*πανελλήνιος: ο,τιδήποτε αναφέρεται σε όλους τους Έλληνες, σε όλη την Ελλάδα
*Πανελλήνιοι Αγώνες: αγώνες στους οποίους παίρνουν μέρος αθλητές από όλη την Ελλάδα

Κωνσταντίνος Κ. (Ε1')

Τετάρτη, 22 Φεβρουαρίου 2012

Ζωγραφιά στον Η/Υ από την Στ2΄

Η μαθήτρια του σχολείου μας Μαριάνθη Κ. της ΣΤ2΄, μας έστειλε την παρακάτω όμορφη εικόνα που την έκανε στον Η/Υ. 

Στείλτε μας και εσείς δικές σας εργασίες να τις ¨ανεβάσουμε¨ στην εφημερίδα μας!!!


Ρωμανός Κ., (Ε1')


Η θεατρική παράσταση ¨Παραμύθι χωρίς όνομα¨ στο θέατρο Ολύμπιον



Την προηγούμενη Παρασκευή (17-2-2012) πήγαμε όλο το σχολείο και παρακολουθήσαμε τη θεατρική παράσταση ¨Παραμύθι χωρίς όνομα¨ της Πηνελόπης Δέλτα, στο θέατρο Ολύμπιον.
Το έργο μας άρεσε πάρα πολύ και δεν ήταν καθόλου βαρετό. Μας άρεσε ότι οι ηθοποιοί φορούσαν ωραία κουστούμια και μάσκες. Άλλαζαν γρήγορα τα κουστούμια και έπαιζαν πολλούς ρόλους. Τα αστεία και οι πλάκες που μας έκαναν μας διασκέδαζαν. Το έργο πέρασε σε όλους το μήνυμα της ελπίδας και της αγάπης προς την πατρίδα μας. Με λίγα λόγια η παράσταση ήταν τέλεια!!!

Διαβάστε παρακάτω πώς φάνηκε η θεατρική παράσταση στους συμμαθητές μου.

Παναγιώτα Κ.


Μου άρεσε πολύ το θέατρο. Υπήρχε μια σκηνή η οποία με έκανε να γελάσω πολύ κι αυτό μου άρεσε. Ήταν η σκηνή στο καφενείο, όπου υπήρχαν πολλοί μεθυσμένοι και χόρευαν, τραγουδούσαν κι έκαναν αστεία. 
Δέσποινα Κ.

Απ΄ τη θεατρική παράσταση ¨Παραμύθι χωρίς όνομα¨, το σημείο που μου άρεσε πιο πολύ ήταν όταν ο γιος του βασιλιά είπε στην κόρη του σιδερά ότι θέλει να την παντρευτεί. Επίσης μου άρεσαν πάρα πολύ τα τραγούδια που είπαν οι ηθοποιοί. Μου έκανε εντύπωση η εναλλαγή των φόντων και το σκηνικό. 
Αγγελική Μ. 

Το σημείο που μου άρεσε περισσότερο είναι όταν ο βασιλιάς έδωσε την κορόνα του στο βασιλόπουλο. Αυτό δείχνει ότι ο βασιλιάς ξεπέρασε τον εγωισμό του και βοήθησε για πρώτη φορά τη χώρα του.
Παναγιώτα Κ. 

Η σκηνή που μου άρεσε από τη θεατρική παράσταση ήταν όταν οι ηθοποιοί έκαναν τα δέντρα ανεβαίνοντας πάνω σε τετράγωνες βάσεις, οι οποίες είχαν ψηλά ξύλα από όπου κρατιόντουσαν. Μου άρεσε αυτή η σκηνή διότι με τον ήχο και τις κινήσεις που έκαναν φαίνονταν σαν αληθινά.
Παναγιώτης Αρ. 


Μου άρεσε πολύ αυτή η παράσταση. Περισσότερο μου άρεσε η σκηνή που οι άνθρωποι ετοιμάζονταν να πολεμήσουν για την πατρίδα. Οι άνθρωποι αυτοί ήθελαν να νικήσουν τους κακούς. Τελικά νίκησαν και χάρηκαν πολύ. Τα κουστούμια τους είχαν σχήματα και φορούσαν μάσκες όμορφες. Θα ήθελα να ξαναδώ τέτοια παράσταση. 
Αλέξανδρος Απ. 



Η πιο αστεία σκηνή ήταν που το βασιλόπουλο πήγε να βρει άντρες για το στρατό του. Βρήκε έναν ο οποίος είχε πιει πολύ και έκανε χαζομάρες. Τότε έσκασα στα γέλια.
Κωνσταντίνος Κ.

Το θέατρο μου άρεσε πάρα πολύ. Μου έκανε εντύπωση όταν μιλούσαν οι ηθοποιοί και άλλαζαν τη σκηνή. Επίσης και όταν δε μιλούσαν. Μου αρέσουν οι ηθοποιοί όταν δεν μιλάν και κάνουν μόνο κινήσεις.
Θεοδοσία Γκ. 

Από το θέατρο μου άρεσε πολύ εκεί που πολεμούσαν στο σκοτάδι κάνοντας όλοι τις ίδιες κινήσεις και εκεί που τραγουδούσαν και χόρευαν ομαδικά. Γενικά όλο το έργο ήταν πολύ καλό και μου άρεσε πολύ!!!
Ανθούλα Κ.

Ανθούλα Κ.

Από το θέατρο πιο πολύ μου άρεσε εκεί που το βασιλόπουλο προσπαθούσε να πείσει τους πολίτες που ήταν στην ταβέρνα, να βοηθήσουν στον πόλεμο, γιατί φάνηκε πόσο γενναίο ήταν το βασιλόπουλο. 
Ιωάννα Κ. 


Η παράσταση μου άρεσε πάρα πολύ διότι ήταν λίγοι οι ηθοποιοί και αυτοί έπαιζαν όλους τους ρόλους. Πιο πολύ μου άρεσε η φράση: ¨Εμείς θα νικήσουμε¨.
Άννα Κ. 

Μου άρεσε το σημείο που το βασιλόπουλο πήγε στην ταβέρνα για να φωνάξει όσους άντρες βρίσκονταν εκεί να τον βοηθήσουν να πολεμήσει τους εχθρούς. Αυτή η στιγμή μου άρεσε επειδή ήταν αστεία και επειδή το βασιλόπουλο έδωσε θάρρος στους άντρες για να πετύχουν το σκοπό τους. 
Βικτώρια Κ. 

Η παράσταση ήταν τέλεια! Η καλύτερη σκηνή ήταν εκεί που έκαναν ότι πολεμούσαν, διότι οι κινήσεις των ηθοποιών ήταν συγχρονισμένες. Πολύ όμορφο ήταν και το σκηνικό.
Δήμητρα Κ. 


Από την παράσταση μου άρεσε πάρα πολύ όταν ο βασιλιάς έδωσε τη θέση του στον πρίγκιπα. Έκανε κάτι ευγενικό, που έδωσε το βασίλειό του στο γιο του. Αυτός είχε γεράσει και δεν μπορούσε να είναι άλλο βασιλιάς. Νοιαζόταν μόνο για τον εαυτό του. Ακόμη μου άρεσε εκεί που ο πρίγκιπας ζήτησε τη Μαρία να γίνει γυναίκα του. Μου φάνηκε πολύ ρομαντικό.
Δήμητρα Γ.Ρ.

Μου άρεσε πολύ το θεατρικό. Περισσότερο μου άρεσε η σκηνή που όλοι οι ηθοποιοί είναι στην ταβέρνα που λεγόταν ¨Αχ, βαχ¨ και που ο ένας έκανε το μεθυσμένο και όλο έπεφτε κάτω. 
Δήμητρα Κ. 

Με εντυπωσίασε η ταβέρνα. Πιο πολύ μου έκανε εντύπωση πώς έπεφταν και έπαιζαν τόση ώρα ότι ήταν μεθυσμένοι. Ελπίζω να ξαναπάω σε άλλο ένα τέτοιο θέατρο.
Πέτρος Λ. 

Τρίτη, 21 Φεβρουαρίου 2012

Ανταποκριτής

Δημοσιογράφος που δουλεύει μακριά από την έδρα (τόπο) της εφημερίδας του που τον έχει στήλει η εφημερίδα για να κάνει ρεπορτάζ .
π.χ. Είναι ανταποκριτής της εφημερίδας του στην Ρωσία.




Θεοδοσία Γκ.,  (Ε1΄)

Συνέντευξη με τους ηθοποιούς του ΚΘΒΕ που επισκέφτηκαν τις τάξεις Ε΄ και Στ΄

Παρακολουθήσαμε στην τάξη μας την παράσταση ¨Το αυγό της κότας¨ από το ΚΘΒΕ. Δε χάσαμε την ευκαιρία και πήραμε από τους ηθοποιούς μια συνέντευξη.
  • Μπορείτε να μας συστηθείτε; Πώς λέγεστε;
Είμαστε η Στέλλα Σμουλιώτη, η Σαρόγλου Δέσποινα και ο Άγγελος Καρανικόλας.
  • Συνήθως πηγαίνουμε εμείς, τα σχολεία, σε ένα θέατρο για να παρακολουθήσουμε μια θεατρική παράσταση. Αυτή τη φορά έγινε το αντίθετο. Ήρθατε εσείς σε εμάς. Πώς έγινε αυτό;
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος εδώ και αρκετά χρόνια φτιάχνει ειδικά προγράμματα για τα σχολεία. Για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ακόμη και για τα νοσοκομεία. Δεν είναι ένα καινούργιο πρόγραμμα αλλά υπάρχει εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Φέτος ήρθαμε και στο δικό σας σχολείο με σκοπό να γνωρίσετε άμεσα το θέατρο, για να είσαστε καλύτεροι θεατές έξω στη ζωή.


  • Πριν πόσο καιρό ξεκίνησε αυτό το πρόγραμμα;
Το πρόγραμμα ξεκίνησε πριν 11 χρόνια. Ξεκινάει τον Οκτώβρη και κάθε χρόνο γίνεται έναν καινούργιο πρόγραμμα.
  • Ποιες οι εντυπώσεις σας από τα σχολεία που επισκεφτήκατε; Πώς σας δέχονται οι μαθητές;
Οι εντυπώσεις μας είναι πάρα πολύ καλές. Τα παιδιά έχουν μεγάλη ανάγκη από τη θεατρική εμπειρία και από τη συζήτηση που κάνουμε στο τέλος. Όμως φαίνεται ότι δεν έχουν πολύ μεγάλη θεατρική παιδεία. Το σύστημα είναι λίγο, τα παιδιά θέλουν αλλά δεν υπάρχει αρκετή μέριμνα για να μάθουν το θέατρο από το Υπουργείο Παιδείας.
  • Πως ονομάζεται το θέατρο που παρουσιάσατε στις τάξεις; Ποιος είναι ο συγγραφέας του;
Το έργο που παρουσιάζουμε είναι ¨Το αυγό της κότας¨ του Γιώργου Ιωάννου.
  • Μπορεί το θέατρο να επηρεάσει τη ζωή των ανθρώπων; Τι έχουν να κερδίσουν τα παιδιά από αυτό;
Ο σκοπός του θεάτρου είναι να επηρεάσει τις ζωές των ανθρώπων. Αν το θέατρο δεν επηρεάσει τις ζωές των ανθρώπων έχει αποτύχει. Το θέατρο γεννήθηκε για να διδάσκει, είναι διδακτικό.


  • Στο σχολείο μας υπάρχει το μάθημα της θεατρικής αγωγής. Πιστεύετε ότι θα έπρεπε να διδάσκεται σε όλα τα σχολεία;
Πιστεύουμε ότι πρέπει να υπάρχει σε όλα τα σχολεία και σε όλες τις τάξεις, από την Α΄ Δημοτικού έως την Γ΄ Λυκείου. Ακόμη και στο Πανεπιστήμιο θα έπρεπε να υπάρχει μάθημα θεατρικής αγωγής.
  • Από τι ηλικία αρχίσατε το θέατρο; Σας άρεσε από παιδιά;
Από πολύ μικρά παιδιά μας άρεσε το θέατρο, παίζαμε στη γειτονιά και κουκλοθέατρο και έτσι σιγά σιγά φτάσαμε στη δραματική σχολή. Έτσι ξεκίνησε για όλους μας περίπου.

  • Έχετε κάποιο ''αγαπημένο'' θεατρικό έργο ή θεατρικό συγγραφέα που σας αρέσει να παίξετε;
- Το ¨Καλιγούλα¨ του Καμύ. 
- Ό,τι έργο και να μας προκύψει, σε όποια συνεργασία κι αν βρεθούμε, η ευχή μου πάντα είναι ο ρόλος να είναι κατάλληλος σε σχέση με την ομάδα ηθοποιών που θα υπάρχει.

  • Ποια πιστεύεται η βασική διαφορά μεταξύ θεάτρου και κινηματογράφου; Ποια τα πλεονεκτήματα κατά την άποψη σας του θεάτρου;

Η ζωντάνια, η ζωντάνια το ένα είναι μπροστά σου και το άλλο το βλέπεις αφού έχει γίνει. Η διαφορά του χρόνου. Είναι σαν την ένεση, είναι εξ επαφής και αμέσως γίνεται για την υγεία στον οργανισμό ενώ το αντιβιοτικό χρειάζεται 24 ώρες έως 48 ώρες για να δράσει. 
Έχουν ισότητα ο θεατής με τον ηθοποιό. Ο θεατής επικοινωνεί με τον ηθοποιό. Όσο καλύτερο το κοινό τόσο καλύτερα ο ηθοποιός θα το δώσει πίσω. 
Και επίσης δεν είναι ποτέ ίδιο το θέατρο με τον κινηματογράφο. Τώρα θα παίξουμε μια απογευματινή παράσταση, μετά τη βραδινή που είναι εντελώς διαφορετική από την προηγούμενη και ας είναι το ίδιο έργο, γιατί είναι διαφορετικό το κοινό και διαφορετικός ο οργανισμός των ηθοποιών.


- Ευχαριστούμε για τη συνέντευξη.
- Εμείς ευχαριστούμε. 

Χρύσα Χ. (Στ3΄), Παναγιώτης Αρ. (Ε1΄)

Δευτέρα, 20 Φεβρουαρίου 2012

Προστασία των ζώων

Μία μέρα οι γονείς μου και εγώ είχαμε αποφασίσει να πάμε μια βόλτα στο Καλοχώρι. Όπως πηγαίναμε στο δρόμο είδαμε ένα σκοτωμένο φλαμίνγκο πεταμένο στη λάσπη και είχα θυμώσει τόσο πολύ που δεν σέβονται κάποιοι την πανίδα. Προβληματίστηκα αρκετά και έτσι αποφάσισα να γράψω ένα άρθρο για να μοιραστώ μαζί σας ένα λυπητερό συναίσθημα που θα μας κάνει να ευαισθητοποιηθούμε και να αναπληρώνουμε ο καθένας με το δικό ένα πολύτιμο κρίκο ζωής.
Θα μπορούσαμε όταν τυχαία βλέπουμε ένα παρόμοιο τέτοιο γεγονός να παίρνουμε τηλέφωνο σε κάποιο καταφύγιο άγριων ζώων.


Ένα τηλέφωνο για προστασία ζώων Θεσ/νίκης:
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΜΑΖΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ 
τηλ. 6938042048, 6932556621




ΠΕΙΤΕ ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΖΩΩΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ ΤΗΝ ΤΩΡΑ!!!


Κατερίνα Χα. Στ'3

¨Κανονικό¨ βιβλίο ή ebook;

Όπως γνωρίζουμε όλοι εκτός από τα κανονικά βιβλία υπάρχουν και ηλεκτρονικά βιβλία για τους λάτρεις των υπολογιστών.
Με το πάτημα ενός κουμπιού βγαίνουν αμέτρητα βιβλία τα οποία πολλές φορές εκτός του ότι μπορείς να τα διαβάσεις τα ακούς κι όλας.
Είναι πολύ διαφορετικό να διαβάζεις ένα βιβλίο από την οθόνη του υπολογιστή σου από το να το κρατάς στα χέρια σου. Στο κανονικό βιβλίο ¨μπαίνεις¨ μέσα στην ιστορία, ενθαρρύνοντας τους ήρωες να φτάσουν στο τέλος της ιστορίας, κάτι που δε συμβαίνει και τόσο πολύ με τα ηλεκτρονικά βιβλία. Αυτό που σας είπα τώρα ανήκει στα μειονεκτήματα των ebooks. Κατά τη γνώμη μου τα κανονικά βιβλία δεν έχουν κανένα μειονέκτημα.
Τέλος πάντων, απ΄ ότι καταλάβατε εγώ διαβάζω κανονικά βιβλία αλλά νομίζω ότι το μηχάνημα που λέγεται υπολογιστής έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας.



Παναγιώτα Κ., (Ε1΄)

Κυριακή, 19 Φεβρουαρίου 2012

Λεμόνια... διαφορετικά από τα συνηθισμένα

Η μαθήτρια Ειρήνη Π. της Α2΄ μας έφερε από το κτήμα της στη Χαλκιδική ένα διαφορετικό λεμόνι. Όπως βλέπετε στις φωτογραφίες δεν είναι μικρό όπως τα συνηθισμένα  λεμόνια αλλά πολύ μεγάλο.

Πέτρος Λ. (Ε1΄)